22-02-08

Het pedagogische van een studiedag?

Voor mij hoeft het niet, zo'n pedagogische studiedag. Nu, jawel, de aangeboden workshops wél, maar al die poeha errond niet.

's Morgens onthaal met koffie en "versnaperingen", wachten tot de 120 leerkrachten zijn binnengestroomd, om dan naar een speech van de directeur te luisteren waarin hij tussen de lijntjes door laat verstaan dat we geacht zijn een hele dag te blijven. Tja, wat anders?

Het positieve eraan is dat je alweer eens andere leerkrachten leert kennen, van gedachten kunt wisselen... maar net op het moment dat het interessant wordt, moet iedereen naar de betreffende klas voor zijn of haar workshop.

Mijn workshop ("Omgaan met moeilijke klassituaties") was, zoals gezegd, wel interessant. Twee uur samenzitten met een beperkt groepje beginnende leerkrachten, ervaringen uitwisselen en tips krijgen van een deskundige... ik heb er alleszins heel wat nuttigs van opgestoken.

De les werd -net toen het ook dáár interessant begon te worden- onderbroken voor een veel te lange eucharistieviering. Oh nee, met een mis op zich heb ik geen enkel probleem. Ik volg zelfs graag een viering mee, op voorwaarde dat de homilie -beter gekend als "de preek"- ten minste is toegespitst op onze hedendaagse maatschappij. Daaronder valt dus NIET het aframmelen van teksten in onbegrijpelijk Kerklatijn, NOCH de Nederlandse vertaling erachteraan gegooid.

Dit alles maakte dat we dan twintig minuten te laat aan tafel schoven. Een warme maaltijd van drie gangen op kosten van de school. Ik vroeg me werkelijk af of dit alles wel nodig was (degelijke speakers voor de pc's in de taalklassen had ik meer kunnen waarderen bijvoorbeeld). Ik had dan nog eens de meest onfortuinlijke tafel uitgekozen, zo bleek, toen het uitdelen van de voorgerechtjes abrupt stopte aan de tafel vóór ons. Onze vis-in-bladerdeeg moest blijkbaar nog in de oven gestopt worden, zodat we een goed half uur later uiteindelijk toch de eerste hap naar binnen konden werken. Intussen was het half 2, of zoiets.

Het hoofd- en nagerecht werden daarna in ijltempo aan onze tafel gebracht. Ik had de laatste friet nauwelijks van mijn bord geprikt, of daar stonden de koffietassen al. De directeur kondigde niet veel later de tweede sessie van de workshops aan. Ondertussen liepen we al een uur achter op het programma.

Met de resten van het patéke nog aan mijn verhemelte geplakt, zette ik weer koers naar de klas. Wat normaal gezien twee uur had moeten wezen, werd maar één uur workshoppen meer. De lesgever had duidelijk ook last van deze "onverwachte" wending in de planning. Hij taterde het hele uur onophoudelijk vol en struikelde haastig over z'n woorden. Wel boeiend, allerminst aangenaam.

Mijn conclusie: ben ik een hele dag aanwezig geweest op school om uiteindelijk maar 3 uurtjes iets te kunnen leren op deze "studiedag". Behalve de chit chat met de collega's, was deze dag je reinste tijdverspilling. Ik had thuis wel heel wat meer kunnen verwezenlijken. Bovendien had ik dan ook niet met zo'n opgeblazen gevoel gezeten nu.

19:08 Gepost door *** in Algemeen | Permalink | Commentaren (8) |  Facebook |

Commentaren

Lmao "Met de resten van het patéke nog aan mijn verhemelte geplakt" -> ik lig dicht!!!
Evenwel mijn medeleven met de inderdaad decadent verspilde tijd uiteraard...

Gepost door: Nina | 22-02-08

och here mijn schaapke :) dikke welverdiende knuf en nog wat verder mailverkeer om u te pesten ;-)

Gepost door: Cijferkes | 22-02-08

ach je bent er vanaf :-)
groetjes

Gepost door: maike | 22-02-08

Re weer: elaba!
Zo niet hé snotter!!!
Straks durf IK niks meer posten lol!

Gepost door: maike | 22-02-08

op zoek naar kinderopvang Blij dit te lezen. Ik heb me al vaak afgevraagd wat dat precies inhoud een pedagogische studiedag. Zoals je het verteld lijkt het tijdverlies maar toch stonden er interessante onderwerpen op het programma en het contact met collega’s bleek toch ook best mee te vallen.
Slechte organisatie en die mis lijkt me ook overbodig (volgend keer een biechtviering mss ?). Volgende keer beter, of tracht er iets aan te doen . De opmerking dat jullie geacht werden de ganse dag daar te blijven, zal ook wel een voorgeschiedenis hebben.

Gepost door: Duvel | 23-02-08

altijd het pech hebben aan de verkeerde tafel te zitten, is een duidelijk bewijs dat de bedieners niet op elkaar zijn ingespeelt en of dat men grotere groepen niet gewend is.

Gepost door: watje | 24-02-08

komt wel eens voor op gelijk welke job denk ik. Soms moet ik ook dingen opvolgen of bijwonen waarvan ik denk: wat heeft dat met mij te maken? En op het eind van de dag ga je naar huis en besef je dat je eigenlijk heel de dag niks hebt gedaan.

Ik troost me dan met de gedachte dat ik tenminste wel betaald ben ervoor :)

groet,
tom

Gepost door: Tom | 24-02-08

Qualitytime Tja, het hoeft niet steeds qualitytime te zijn zeker! Steeds naar het beste en interessantste streven op elk moment. Misschien moeten we het maar is afleren al pleit ik op dit vlak ook schuldig!

Gepost door: Einstein Brain | 24-02-08

De commentaren zijn gesloten.